Debatt

Blind 92-åring nekas plats

En 92-årig man i Flens kommun nekas plats på särskilt boende. Han anses vara för frisk.

Det är självklart absurt. Frisk eller inte; den som är 92 år ska själv ha rätt att bestämma var han eller hon vill bo.

När Flens kommun antog sin äldreomsorgsplan försökte vi i Vänsterpartiet stärka de äldres rätt att bestämma över sina liv. Vi ville slå fast i värdegrunden att den enskildes egna önskemål skulle vara vägledande för valet av boende. De andra partierna sa nej.

Det var just den här typen av händelser vi tänkte på. Äldre människor som inte är ”tillräckligt” sjuka. Men som av andra skäl vill komma till ett tryggare boende. Ensamhet, isolering och oro kan vara väl så viktiga faktorer för den som är äldre. För att inte tala om önskan att dela sina sista år med sin livskamrat.

Vänsterpartiet har också föreslagit att kommunen ska se till att det byggs någon form av trygghetsboende. Ett mellanting mellan dagens särskilda boenden och eget boende i lägenhet. Ett trygghetsboende skulle innehålla matsal, möjligheter till gemensamma aktiviteter och en viss nivå av personalinsatser.

Vi tänker komma igen med det förslaget.

Lillemor Johansson
Vänsterpartiets ledamot i socialnämnden