Kommunalt

Vänsterpartiet satsar stort på äldreomsorgen

Våra gamla behöver omsorg

Vänsterpartiet har i sitt budgetförslag en stor satsning på äldreomsorgen. Bland annat förstärker man hemtjänsten med drygt 5 miljoner och permanentar den uppskattade fixar-tjänsten.

– Det här är verksamheter som verkligen behövs, säger Lillemor Johansson (v). Kommunen har ju som mål att de gamla ska kunna bo kvar hemma och då är en väl fungerande hemtjänstverksamhet extra viktig. Det måste finnas tillräckligt med personal för att man ska hinna ta en promenad med de gamla eller bara sitta ner och prata en liten stund.

Vänstern föreslår också att en satsning på energi- och klimatrådgivning och att man avsätter medel för ideella organisationer som utför ett socialt viktigt arbete.

Totalt kostar vänsterns förslag 6,4 miljoner mer än majoritetens förslag. Det vill vänstern finansiera genom en skattehöjning på 25 öre, vilket motsvarar en 50-lapp för den som tjänar 20 000 per månad.

–  De som har jobbat och slitit och byggt upp vår välfärd, har själva rätt till en trygg och bra ålderdom. Vi är övertygade om att flensborna gärna betalar en liten extra slant för att våra gamla ska ha det bra, säger Kaj Johansson (v).

v-budget_2009.pdf