Blogg

Årets pris & Årets goda ”kapitalist”

Vänsterpartiet delade på fredagkvällen ut två olika priser till människor som gjort Flen till en bättre plats att leva på. Prisutdelningen skedde i samband med en konsert på Amazon i Flen.

Årets Pris delas ut till någon eller några som genom ideella insatser har bidragit till att göra Flens kommun till en roligare och trevligare plats att leva på. Alla flensbor har rätt att föreslå pristagare. Juryn består av vänsterpartiets styrelse.

I år har vi fått in ovanligt många nomineringar. En väldigt stor del av dessa har också tillfallit en person som inte helt uppfyller kraven för att få priset. Ändå har vi omöjligt kunnat bortse från dessa nomineringar. Vi har därför inrättat ytterligare ett, tillfälligt, pris. Årets goda kapitalist.

Vänsterparitet delar därmed i år ut två stycken pris till människor som gjort Flen till en bättre plats att leva på.

Årets pris

tilldelas år 2012 eldsjälarna bakom 2nd Floor skatehall med motiveringen:

Med ett fantastiskt engagemang från några eldsjälar, byggdes skatehallen 2nd Floor på några veckor, sommaren 2011. Ett halvår senare sprudlar det av aktivitet. 200 medlemmar är ett bra bevis på att verksamheten bidrar till att göra flens kommun lite roligare och till en lite bättre plats att leva på. Just do it!

Priset mottogs av Tero Larsson

Årets goda ”kapitalist”

tilldelas år 2012 Tom Fredriksson med motiveringen:

Tom Fredriksson har på kort tid förvandlat Amazon och vår kommun till en nöjesmetropol. Folk från betydligt större orter blir gröna av avund när de hör vilka artister som kommer hit. Inget är omöjligt för Tom, inget band är för stort. Hos Tom blandas livekonserter med disco, visor med standup.

Hos Tom finns något för alla.

Bakgrund till priset

Tidigare år har priset till exempel tilldelats Kamratstödjarna för deras arbete med att stötta varandra på vägen ut ur missbruk, kolhusteatern för deras betydelse för kulturlivet i kommunen och Reine Johansson för hans insatser som ledare för barn- och unga inom friidrott.

Det här priset består till största delen av ÄRA. Att en fin verksamhet uppmärksammas och får ett erkännande. Men det består också till en liten, liten del av en ekonomisk som vi hoppas ska komma väl till pass för verksamheten.

2nd Floor skatehall

I år har vi beslutat tilldela Årets Pris till killarna och tjejerna bakom skatehallen 2nd Floor i Hälleforsnäs.

Det här är verkliga eldsjälar som brinner för sin sport. På mindre än två sommarmånader byggde de upp en skatehall i en del av gamla brukets lokaler i Hälleforsnäs. Arbetet engagerade många ungdomar och vuxna. Varje dag samlades de för att bygga ramper, såga, skruva, spika och måla och bygga sin skatehall som de ville ha den. Entusiasmen smittade av sig bland ortens företagare, som skänkte färg och virke och annat som behövdes för bygget. Engagerade föräldrar skänkte en del inventarier och hjälpte till på olika sätt.

Ett drygt halvår senare är de nu en förening med 200 medlemmar. Skatehallen är öppen 5-6 dagar i veckan. Varje vecka ordnas nybörjarskate där man får låna en bräda och skydd för att pröva på. Varje lördag är det gubbskejt, för de som vill testa om de fortfarande kan göra en ”ollie” eller en ”backside air” utan att bryta alla ben i kroppen.

Skatehallen 2nd floor är ett verkligt bra exempel på vad några eldsjälar kan åstadkomma tillsammans, när man tar tag i saken själv och går från ord till handling. Tillsammans kan vi förflytta berg, tillsammans kan vi göra Flens kommun till en verkligt bra plats att leva på. Just do it!

Årets Goda ”kapitalist”

I år har vi dessutom beslutat instifta ett helt nytt pris, nämligen Årets Goda ”kapitalist”. Vi var helt enkelt tvungna, för även om man inte kan säga att Tom Fredriksson arbetar helt idéellt, i alla fall inte hela tiden, så finns det få som betyder så mycket för att göra Flens kommun till en roligare och trevligare plats att leva på.

De senaste åren har vi som bor här i lilla Flen kunnat gå på konserter med riktigt stora band. Inte bara en gång, utan gång efter gång efter gång. Backyard babies, DAD, Hoffmaestro, Mustasch för att bara nämna några. Folk från betydligt större orter blir gröna av avund när de hör vilka artister som kommer hit.

Men det är inte bara livespelningar. På Amazon finns något för alla. Klubbspelningar, Standup, pubkvällar, AfterWork och dragspelsgala.

När Tom hör talas om något behov eller önskemål, t.ex. att många efterfrågar ett kvällsöppet fik, väntar han inte på att någon annan ska fixa det – han tar tag i saken själv. Det blir inte många kronor över på den affären, men för Tom är inte det huvudsaken. Han ser väldigt ofta till det gemensamma bästa, och det är just det som gör honom till årets GODA ”kapitalist”.