Frågor & interpellationer

Dags att säga upp färdtjänstavtalet med SAMRES?

”SAMRES miljoner hamnade i Bermuda” är rubriken på en artikel i EK den 1 oktober. Enligt artikeln har bolaget gått med en närmast osannolik vinst, som ägarna har plockat ut ur bolaget och genom olika manövrar kunnat få ut skattefritt i Bermuda.

Flens kommun har sedan ett antal år ett avtal med SAMRES och man kan därför anta att åtminstone en del av dessa pengar kommer från skattebetalarna i vår kommun.

Samarbetet med SAMRES har varit hårt kritiserat i flera år. Det har ofta handlat om själva beställningsfunktionen, men på senare tid har det även kommit att handla om själva färdtjänstresorna och bolaget TaxiCity.

Verksamheten har präglats av urusel lokal kännedom, byråkrati och stelbenthet,
Några exempel:

• Personalen på ett gruppboende för utvecklingsstörda ska göra en resa med några av de boende och beställer färdtjänst. De får plats i en buss vilket de påpekar, men istället skickar SAMRES flera bussar som även hämtar upp andra passagerare. Resultatet blir att några boende får åka själva, utan personal, till en adress där de släpps av och får vänta ensamma tills de andra anländer efter att ha ”samrest” runt till lite andra adresser längs vägen.
  • En blind person beställer färdtjänst som ska hämta vid sena pendeltåget i Gnesta. När han kliver av pendeln i Gnesta är det snöstorm och han blir stående mitt i snöglopet för att vänta in taxin. När det gått någon timme ringer han SAMRES, de har dock stängt för dagen och han kopplas till taxi i Eskilstuna, där man tyvärr inte kan hjälpa till eftersom färdtjänstresor måste beställas före ett visst klockslag. Till slut är det en bussig väktare, som undrar vad det där är för en skum figur som står så lång tid ute i snöglopet, och kör honom hem.
  • En person behöver åka färdtjänst till en verkstad i Katrineholm. Han ringer SAMRES före klockan 13 och förklarar att han måste vara i Katrineholm senast klockan 16, därför att verkstaden stänger då. Efter att ha fått beskedet att det tyvärr inte finns några tillgängliga bilar, ringer han taxi i Flen och frågar om de verkligen inte har några lediga bilar. Jo, det finns en bil som kan köra honom, men beställningen måste gå via SAMRES. Han ringer SAMRES igen och förklarar situationen, men de vidhåller att det inte finns någon bil i Flen och nekar att ens kontrollera med Taxi Flen. (Detta var innan TaxiCity tog över körningarna.)
  • SAMRES vill inte ta emot en beställning till Stäringe gård, eftersom ”den adressen inte finns”.
  • SAMRES har nekat att ta emot en beställning från en person med afasi, därför att personen inte kunde uppge sitt personnummer.

En del av de här problemen har man försökt åtgärda, men mycket kvarstår. Jag hörde talas om ett möte nyligen nere på Bron, där man summerade mellan 15-20 incidenter på bara en månad.

Såvitt jag känner till så har Strängnäs kommun valt att stå utanför avtalet med SAMRES, åtminstone den del som gäller rena färdtjänstresor. Där har man uppenbarligen värderat fördelar och nackdelar annorlunda.

Mot bakgrund av de mycket omfattande problemen med SAMRES beställningsfunktion, problemen med Taxi City och de senaste uppgifterna om ägarnas skatteflykt, vill jag fråga socialnämndens ordförande följande:

1. Anser du att fördelarna med SAMRES överväger nackdelarna? För kommunen? För resenärerna?
  2. Finns det möjlighet att säga upp avtalet med SAMRES? När skulle det i så fall kunna ske? Och vilka konsekvenser skulle det i så fall få?
  3. Är du som socialnämndens ordförande beredd att snabba på en utvärdering av samarbetet inom SAMRES?

Flen den 17 oktober 2007
Kaj Johansson (v)