Blogg

Ge nästa generations politiker motionsrätt redan nu!

Vid senaste kommunfullmäktige fick vi en redovisning av gamla motioner som ännu inte har behandlats. Detta inspirerade oss till följande motion, som lämnades in den 1 april.

Alla känner vi till bostadsproblemen i Stockholm. Ni vet, ungdomar som börjar närma sig 18-20 år och funderar på att flytta hemifrån. Glada och entusiastiska är de på väg att ge sig ut i vuxenlivet. Har de kontakter och tur (ja, det finns en del som har det!) kan de få ett jobb. Men lägenhet, det är tji det. Lägenhet, det skulle de tänkt på långt tidigare!!!

En likande situation har vi i Flens Kommunfullmäktige. Varje mandatperiod kommer det in ett antal nya ledamöter. Glada och entusiastiska börjar det lägga fram förslag och skriva motioner. Nu tror dom att de ska få vara med och bestämma. Men bestämma, det är tji det. För innan deras motioner kommer upp till beslut så har de för länge sedan lämnat kommunfullmäktige.

Vem minns idag motionen som Åsa Dahlberg la under den tid hon satt i kommunfullmäktige? Vem minns vilka förslag Inger Andersson förde fram? Troligen inte ens de själva. De är länge sedan de lämnade fullmäktige, men deras motioner kommer då och då upp på listan ”ej besvarade motioner”.

Nu vill vi föreslå en lösning på problemet.

Låt oss åter blicka mot Stockholm och ta lärdom. Där kan man ställa sin bebis i bostadskö, för att den dag barnet fyller 18 år ha en lägenhet på lut.

Låt oss göra samma sak i politiken. Låt nästa generations politiker motionera till fullmäktige redan nu. Vi kanske inte måste gå så långt som till bebisarna – riktigt så illa ställt är det ju inte här – utan vi kan nöja oss med 10-åringarna. Om de 10-åringar som tänker bli politiker får motionera till Flens kommunfullmäktige redan idag, ja då kan det vara dags att fatta beslut i frågan när de blir invalda om ett antal år.

Ja, det är naturligtvis inte bara 10-åringar som ska få motionera, även den 50-åring som räknar med att bli politiker på ålderns höst ska naturligtvis ha samma möjlighet.

Tänk så roligt det måste bli för de politiker som får vara med och bestämma om de egna förslagen!

Vänsterpartiet i Flen yrkar därför

att Flens kommunfullmäktige  ger alla kommande politiker rätt att lämna in motioner till Kommunfullmäktige

Flen 1 april 2006
Lisa Molin,