Kommunalt

En växande partiförening!

Ett drygt 30-tal medlemmar deltog på Vänsterpartiets årsmöte i Flen på lördagen. Deltagarna fastställde verksamhetsplanen för det kommande året, valde en ny styrelse, diskuterade det kommunalpolitiska programmet och fastställde partiets valsedel för kommunalvalet i Flens kommun.

Efter årsmötet var det fest, med middag och levande musik.

– För tre år sedan antog årsmötet ett uttalande där vi krävde att migrationsverket ska respektera kvinnors särskilda asylskäl. Som exempel nämnde vi Nailja och Lena Hilchenko som hotades av utvisning trots de fruktansvärda saker de gått igenom i hemlandet. Sedan dess har många medlemmar i partiföreningen varit engagerade i att hjälpa dessa kvinnor och på det här årsmötet kunde vi glädjas åt att de äntligen fått uppehållstillstånd, berättar en glad Kaj Johansson.

– Många partier har problem med minskande medlemsantal, men det har vi tack och lov inte drabbats av i vår partiförening i Flen, berättar Lisa Molin. Tvärtom kan vi glädjas åt en viss ökning sedan förra valet och på vår lista till kommunalvalet har vi nu 38 namn (mot 32 i förra valet). Vi har också lika många kvinnor som män på listan.

Årsmötet valde också en ny styrelse, revisorer och valberedning för partiföreningen. Styrelsen består av Elisabeth Molin (ordförande), Gerd Johansson, Marica Sundvall, Martin Degerman, Peter Linnstrand, Simon Lagerwall, Bent Jensen och Cissi Johansson.

Det kommunalpolitiska programmet skickades efter diskussioner till en redaktionskommitté och ska slutgiltigt antas på ett medlemsmöte den 24 april.

Länk till kommunlistan