Nastaran får stanna!

I augusti 2004 beskrev vi ett flyktingfall här på hemsidan. Det handlade om den multihandikappade flickan Nastaran och hennes föräldrar, som flytt från Iran till Sverige. (Se länk i artikeln)

I svensk lagstiftning fanns ett starkt stöd för att familjen skulle få uppehållstillstånd, ändå beslutade myndigheterna att familjen skulle skickas tillbaka till Iran.

Familjen beslutade då att gå under jorden. De har sedan levt gömda under ett år, vilket innebär en otrolig psykisk och fysisk påfrestning.

I somras lämnade familjen in en ny ansökan där man bland annat hänvisar till nya dokument som visar att flickan inte kan få den vård hon behöver i Iran. Efter den nya tillfälliga asyllagen som riksdagen beslutat om, så fick familjen strax efter jul beskedet: De får permanent uppehållstillstånd i Sverige.

Vi skäms över en flyktingpolitik som tvingar människor som verkligen behöver vår solidaritet, att leva under vidriga omständigheter i flera år, innan de eventuellt beviljas uppehållstillstånd.

Men idag vill vi framförallt glädjas med familjen, äntligen kan de försöka börja bygga upp ett så normalt liv som möjligt för sig och sin handikappade dotter. Äntligen har de fått en fristad.

Läs den tidigare artikeln här