Kommunalt

Kommunpolitisk kommentar och förslag till strategisk plan och budget 2023

Efter valet valde Socialdemokraterna i Flen att styra med Centern i minoritet. Hade de tagit med V hade det blivit en majoritet. Det hade varit bra för Flen, men det valde man att alltså att inte göra.

Vänsterpartiet har valt att fortsätta förra mandatperiodens samarbete med Miljöpartiet. Inför beslutet om kommunens verksamhet och budget i november tog vi fram gemensamma förslag. Vänsterpartiet formulerade yrkanden utifrån våra prioriterade valfrågor – likvärdig skola och miljö.  Vår tredje valfråga – att stoppa LOV – verkar vi ha fått gehör för. På snacket på KF verkar det som att den frågan är lagd på is. En effekt av vårt kampanjande? Inget annat parti var tydligt emot innan valet. Här och här kan man läsa våra debattartiklar i frågan.

Vi lade även förslag om hur kommunen kan hantera sin ekonomi klokare. Bland annat att vi inte skulle höja kommunens avkastningsmål jämfört med 2022, utan istället sats på kvalitet i verksamheterna. Tyvärr röstades det ned.

Vår främsta framgång på KF var att vi fick igenom en översyn över om det kan vara så att lokaler som används för kultur eller annan verksamhet finansieras via skolpengen. En sådan lösning blir nämligen dyr för kommunen eftersom de privata skolorna får samma lokal-ersättning – utan att erbjuda lokaler för kultur.

Däremot fick vårt förslag om att kommunen skulle undersöka varför barn väljer andra skolor än kommunens tummen ned. Vi förstår inte – om man ska ha marknadsskola och konkurrens så måste man väl få undersöka hur kvaliteten kan höjas, så att man kan konkurrera? Moderaterna tycker dock att marknadsundersökningar är plan-politik. Sekunden senare stod de och pläderade för förslag om att man ska övertyga fler om att de ska flytta till Flen. Där får det fria valet visst påverkas.

Här kan man läsa samtliga förslag V-och-MP-yrkanden-i-ärendet-Strategisk-plan-med-budget-2023.