Våra vallöften och hur vi ska finansiera dem

Svar på Eskilstuna kurirens enkät om våra vallöften

Vänsterpartiet i Flen har fått frågor från tidningen Eskilstunakuriren om våra vallöften och ekonomi. Här är våra svar:

Vilka är partiets tre viktigaste vallöften?
Vänsterpartiet Flen lovar att arbeta långsiktigt för kvalitet i vår gemensamma välfärd och för en omställning till ett hållbart samhälle. Några väldigt viktiga frågor är:

• Stoppa den planerade privatiseringen i bland annat äldreomsorgen genom införande av LOV. Lägg istället resurser på  att erbjuda personalen kortare arbetstid eller utbildning. Vi vill ha förkortad arbetstid för att attrahera personal – i dag rådet stor brist. Privatiseringar åtgärdar inte grundproblemen med kvaliteten i äldreomsorgen utan gör det bara möjligt för dem som har råd att köpa sig bättre omsorg än andra. För att åtgärda kvalitén behöver vi behålla kontrollen över välfärden.
  • Bra skolor för alla. Förbättra skolpeng-systemet och pausa alla varsel i kommunala skolan tills konsekvenserna är genomlysta.
  • Stötta lokala företag i miljöomställningen, och attrahera aktivt nya företag som bidrar till en positiv social och miljömässig utveckling.

Vad kostar respektive vallöfte?
Erfarenheter från flera andra kommuner är att LOV innebär ökade kostnader så att stoppa det är en besparing.  Att, som vi föreslår, satsa på fortbildning och god arbetsmiljö är satsningar som betalar sig på sikt, genom färre timanställda och mindre sjukskrivningar. Att vi har ont om personal var dessutom orsaken till att vi inte kunde söka tillgängliga pengar för fortbildning på arbetstid (Äldreomsorgslyftet) för några år sedan. Det är ett exempel på att dålig kvalitet kostar mer än god.

När det gäller skolorna är det i första hand en fråga om att se över hur kostnader fördelas . Länge betalade t.ex. kommunen ut schablomässig socioekonomisk ersättning till skolor utanför kommunen, trots att de knappast uppfyllde kraven för att få detta tillägg. Statliga bidrag till jämlik skola har fördelats lika över alla skolor istället för att gå till dem som är i behov av särskilda åtgärder. Båda dessa saker har Vänsterpartiet lyft och kommer nu ses över, och vi vill fortsätta driva den här typen av översyn, t.ex vad gäller hyreskostnadernas hantering. Vi är också öppna för att det kan visa sig behövas en utökad skolbudget – utbildning för våra unga är en investering som förebygger dyra problem i framtiden.

Vad gäller inriktningen på kommunens näringslivsarbete så innebär vårt förslag inte ökade kostnader. Det finns gott om externa medel att söka för den här typen av insatser, det som krävs är ett politiskt uppdrag att lägga fokus på frågan.

Hur ska dessa finansieras?

Se ovan – finansieringen kan ske inom nuvarande budget och genom att söka externa medel.

Vad vill ni spara på i stället?

Vi vill befria förvaltningen från uppdraget att ta fram köp- och säljsystem inom äldreomsorgen och all den omorganisation som det skulle kräva. Vi menar att skolor i andra kommuner som tar emot barn från Flen är överkompenserade och att deras skolpeng kan minskas.

Källor:

Om att LOV ger ökade kostnader

Länk artikel om Strängnäs erfarenheter i Dagens samhälle:

Länk till Eskiltuna kommuns beslut: