Kommunalt

Jobb + Miljö = Sant

Klimat och miljö som en näringslivsfråga

Pressen på företag att ställa om till fossilfrihet ökar. Det är bra. Men en klimatomställning som inte tar hänsyn de sociala effekterna är inte hållbar. De som inte har varit förutseende kommer drabbas av nya regler, kostnader och konkurrens. Många små- och medelstora företag har inte de utvecklingsresurserna. Ett modernt kommunalt näringslivsarbete behöver därför stötta lokala företag i miljö-omställningen. Att aktivt arbeta med klimatfrågan i näringslivsarbetet är till exempel viktigt både för företagens, för miljöns och för jobbens skull.

En näringslivsstrategi bör, liksom miljöarbetet, ta fasta på på de resurser som redan finns lokalt. Ett exempel är att  Flens kommun har Södermanlands största ko-bestånd. Gödseln ger idag klimatutsläpp, men kan istället omvandlas till biogas. Efterfrågan på biogas kommer att öka kraftigt när SSAB nu går över till fossilfritt stål. Ett annat exempel är att det redan finns järnväg till Nyköping – varför inte se till att det går tåg? Till sist – vi har redan en rad miljöprogram framtagna i kommunen. Nu behövs ännu mer verkstad i genomförandet.

Vi vill

• ge näringslivsenheten i uppdrag att stötta lokala företag i miljö-omställningen samt aktivt rekrytera nya företag som bidrar till en positiv social och miljömässig utveckling.
  • verka för lokal biogasproduktion, i samverkan med regionen och lokala företag
  • verka för persontåg till Nyköping, i samverkan med regionen och Trafikverket

Fler kommunala arbetslag

Kommunen har idag några arbetslag där arbetslösa får en chans att komma in på arbetsmarknaden. Vi vill utöka den verksamheten.  Det kan handla om arbetslag inom områden som naturvård, försköna tätorten och förbättra möjligheten till rekreation och friluftsliv. Det kan också handla om återvinning, typ den verksamhet som tidigare fanns inom ramen för Repris där man tog emot gamla möbler, reparerade och sålde för en billig penning.

Vi vill

• utöka verksamheten med kommunala arbetslag
  • återupprättar den cirkulära verksamhet som tidigare drev i den kommunala verksamheten “Repris”, i någon form