Kommunalt

En jämlik och bra skola är en investering

En jämlik skola

Förskolan och skolan ska ge alla barn och unga en god kunskapsgrund att stå på inför vuxenlivet. Skolan är också den plats där unga möter andra unga och är därmed en naturlig plats för integration. Segregerade skolor ger segregerat samhälle. Det har vi inte råd med. Bra skolor för alla är inte bara vår lagstadgade skyldighet, utan också den viktigaste investeringen i framtiden.

Flens kommunala skolor har under flera år förbättrat resultaten, inte minst genom medvetet pedagogiskt arbete. Nu ser vi med oro hur kvalitén i den kommunala skolan hotas. Modellen med skolpeng gör att Flens skolor dräneras på resurser som istället går till skolor i andra kommuner, då fler elever lockas dit. Men det är inte alls säkert att kostnaderna sjunker i samma grad. Under 2022 har friskole- och skolpengssystemet lett till att ytterligare cirka 30 tjänster inom Flens förskole- och skolverksamhet hotas.

Vi tycker att det på många håll snarare behövs mer personal i skolan. Det behövs lärare och specialutbildad personal, men också kringpersonal är viktiga för att ta den sociala biten och ger studiero. Det kostar pengar, men barn som inte klarar skolan blir många gånga dyrare för kommunen än vad en ordentlig skolsatsning blir.

Vi vill

• pausa alla varsel i kommunala skolan tills konsekvenserna är genomlysta
  • förändra skolpengssystemet så att det blir rättvisa förutsättningar för att alla att ha en trygg skolgång och nå kunskapsmålen.
  • se över modellen för skolornas hyreskostnader för att frigöra pengar till undervisning