Bostäder

Bra bostäder, fler bostäder och inte för dyra bostäder.

Jämlika och hållbara hyresbostäder

Vi behöver bra bostäder, fler nya bostäder och inte för dyra bostäder. Det är en svår ekvation att få ihop så som reglerna begränsar de kommunala fastighetsbolagen idag – men det får inte hindra oss från att försöka. Kommunen behöver en aktiv bostadspolitik som gör det lätt att flytta hit och bra att bo kvar.  Vidare måste Flens Bostads inkomstregler för att få hyreskontrakt ses över – en student som försörjer sig med extraarbete ska t.ex. inte nekas bostad på grund av att man saknar fast anställning.

När det gäller verksamhetslokaler så ska vi undvika att göra om andra kommuners misstag – kommunen ska äga sina egna verksamhetslokaler och inte göra sig beroende av att hyra från andra företag.

Vi vill

• ha en aktiv dialog med Flens Bostad AB som säkerställer att givna ägardirektiv om en framåtsyftande bostadsbyggande och bostadsunderhåll förverkligas
  • ge större möjlighet för fler att välja olika typer av boende – bygg t.ex. fler stadsradhus som hyresrätter
  • att kommunen ska äga sina egna verksamhetslokaler