Kommunalt

Detta vill vänstern i Flen!

Valplattform 2022

Vi i Vänsterpartiet älskar Flens kommun! Precis som många andra kommuner står Flen inför tuffa utmaningar, men vi är övertygade om att vi tillsammans kan lösa dem.

Vi behöver satsa klokt, på människorna som finns här och på välfärdens kvalitet. Vi ska ha bra skolor, bra äldreomsorg och bra socialtjänst. Det är det som gör samhället starkt och människor trygga.

Vänsterpartiet vill föra en politik som ökar personalens inflytande och resurser, är lyhörd mot människors behov och som förebygger problem. Vi vill investera i en bättre framtid och ett tryggt samhälle genom att se till att alla barn klarar skolan och har meningsfull fritid.

Vänsterpartiet slår vakt om det vi äger tillsammans och säger nej till utförsäljningar och privatiseringar. Valet 2022 är sista chansen att säga nej till högerns privatiseringar av äldreomsorg och socialtjänst genom införandet av LOV. Vi ser att allt fler kommuner avskaffar LOV på grund av de kostnadsökningar det ger – utan förbättrad kvalité. Privatiseringar löser inga problem, de gör det bara svårare att laga det som är trasigt.

Vänsterpartiet vill stötta kommunens företag i miljöomställningen, så att de kan finnas kvar i en hållbar ekonomi. Vi vill skydda naturen och sköta samhällena så att vi har fina och bra platser där människor kan möta varandra och möta naturen.

Några viktiga vänsterförslag för Flens kommun:

• Stoppa privatisering av äldreomsorg genom LOV. Lägg istället resurserna på erbjuda personalen kortare arbetstid eller utbildning t.ex. i svenska språket
  • Förbättra skolpengsystemet och pausa alla varsel i kommunala skolan tills konsekvenserna är genomlysta
  • Stötta lokala företag i miljöomställningen, och rekrytera aktivt nya företag som bidrar till en positiv social och miljömässig utveckling.

Läs mer om vår politik i vår Valplattform: Vänsterpartiet Flen Valplattform 2022