Allmänhetens fråga

Skebokvarnsgårdens framtid

Hur blir det med Skebokvarnsgårdens framtid? Hur ser de olika partierna på frågan, ska gården säljas eller finns det möjlighet att få hyra den? Dessa och andra frågor ville ett antal oroliga skebokvarnsbor ha svar på från de politiska partierna vid det senaste fullmäktigemötet. Här kan du läsa vänsterpartiets svar.

——————————

Svar på allmänhetens fråga
Från Irmgard Carlsson, Elisabet Östborg och Bo Blomstedt

Vänsterpartiet tycker att det är oerhört värdefullt att det finns mötesplatser där människor kan träffas, samtala och göra saker tillsammans. Vi tycker det är högst rimligt att det finns minst en sådan mötesplats i varje kommundel.

Därför är det jättekul att Skebokvarnsborna har tagit initiativ till att få igång en regelbunden verksamhet i gården.

Vi anser också att kommunen bör ge någon form av stöd till Skebokvarnsgården. Exakt hur det ska se ut är det svårt att säga i dagsläget. Det viktiga är att representanter för kommunen och från Skebokvarnsborna sätter sig ner och diskuterar tillsammans.

En rimlig utgångspunkt kan vara att Skebokvarnsgården ska ha samma form av stöd som andra samlingslokaler i kommunen.

Till att börja med funderar vi över om inte kommunen ska avvakta en försäljning i några år. Det måste vara viktigt för de boende i Skebo att prova sig fram, utan de krav som ett eventuellt köp skulle föra med sig.

Men vi är öppna för olika möjligheter, och önskar er lycka till i arbetet för en mötesplats på orten.

Elisabeth Molin
Gruppledare för vänsterpartiet