Skattetryck – smaka på ordet

Skattetryck. Smaka på ordet. Känn vad det står för. Tänk på vilka associationer det väcker. Tryck. Nedtryckt. Förtryckt. Visst låter det hemskt?

Dessutom finns det så många skatter. Kommunalskatter och bensinskatter. Förmögenhetsskatter och hundskatter. Alkoholskatter och bolagsskatter. Ja, snart har vi väl till och med fettskatter och mansskatter också. Är det konstigt att folk reagerar?

Nej, det vore naturligtvis mycket bättre om det inte fanns några skatter. Ja, missförstå mig inte. Fortfarande ska vi självfallet ha en bra skola, en välfungerande sjukvård och en god omsorg för det äldre. Fattas bara annat! Om detta äro alla partier överens.

Det som skiljer partierna åt är nu bara om vi ska ha skatter eller inte. Om man tycker att folk ska slava nedtryckta och förtryckta av skatter, eller om de ska njuta ett fritt och rikare liv befriade från skattetrycket.

Det vore så enkelt att stanna här. Valet verkar så självklart. Om det inte vore för en liten, möjligen obetydlig, detalj (jag har en förmåga att gräva ner mig i detaljer); hur och vem ska betala för välfärden?

Den kanske inte behöver betalas? Redan idag värderas kvinnors arbete inom den offentliga sektorn lägre än mäns arbete inom den privata. Varför inte fortsätta på den vägen? Sämre löner för välfärdsarbetare ger genast lägre skatter.

Kanske var och en ska betala själv vad det kostar? När varje person betala sin egen sjukhusvistelse behöver man inga skatter. Håller man sig bara frisk, så blir man också rik.

Kanske ska man bara betala på ett annat sätt? Det säger sig självt att det är roligare att betala en försäkringsavi en än att få ett skatteavdrag, eller hur?  Den totala kostnaden blir visserligen densamma, men fördelningen förändras. Betalar alla in samma försäkringspremie så får de rika en lägre avgift och de fattiga högre än i dagens skattesystem.

Till syvende och sist handlar det om vem som ska betala. För så länge vi inte inbillar oss att välfärden är gratis, så länge måste den betalas. Av någon verklig människa.

Valet står inte mellan att betala eller inte betala. Valet handlar om ifall det är kvinnorna inom offentlig sektor, sjuka och arbetslösa, människor som lever på marginalen som ska betala. Eller om vi tillsammans ska dela på kostnaderna, och låta de med goda inkomster också betala en högre andel.

Den gamla klassiska frågan, ”Vem tjänar på det?”, duger bra i dagens skattedebatt. Vem tjänar mest på en skattesänkning, den som idag betalar mycket i skatt, eller den som betalar lite?

Lillemor Johanson
vänsterpartist i Flen