Språktest – ett unket förslag

När Estland och Lettland för några år sedan ville införa språktester för de ryssar som sökte medborgarskap, så var alla de politiska partierna i Sverige mycket kritiska – även folkpartiet och moderaterna.
Man ansåg att detta bara var ett sätt att förhindra den ryska minoriteten i baltikum att få fullvärdiga medborgerliga rättigheter – ett svepskäl för att kunna förvägra dem rösträtt trots att de bor, arbetar och betalar skatt i landet.

Man var också orolig för att förslaget kunde leda till ökade främlingsfientliga stämningar, leda till ytterligare motsättningar mellan ester, letter och den ryska minoriteten.

Idag lägger folkpartiet och moderaterna samma unkna förslag i den svenska valrörelsen. Hur kan det komma sig att en åtgärd som är så förkastlig på andra sidan östersjön, är så lysande här? Eller är det helt enkelt en desperat åtgärd för att få upp opinionssiffrorna? I så fall verkar ju planen ha lyckats, men frågan är om det är så smart för ett liberalt parti på längre sikt.

Kaj Johansson
Vänsterpartiet Flen