Debatt

Riv lagen – splittra inte familjer

Vänsterpartiet Flen har skrivit Öppet Brev till riksdagsledamöter från Sörmland

flyktbannerDen 21 juni kommer du att rösta om en lag som innehåller en helt ny flyktingpolitik. Lagen medför en rad försämringar för människor som befinner sig i en desperat situation, på flykt undan krig och terror.

Det vi vill med det här brevet  är att peka på framför allt barnens situation. Lagen innebär att människor som flyr från krig bara får tillfälliga uppehållstillstånd, och de har därmed inte rätt till familjeåterförening. En pappa som flyr undan terrorn ska alltså inte kunna få hit sina barn. Tänk er själva, år efter år av oro för nära och kära. Och de som drabbas allra värst är just barnen.

Organisationer som Röda Korset, Rädda Barnen och Amnesty varnar för att lagen får förödande konsekvenser.  Rädda Barnen uppskattar att två tredjedelar av de som får uppehållstillstånd inte har rätt att återförenas med sina familjer om lagen går igenom.

Hur många fler barn kommer att dö på Medelhavet när föräldrarna ger sig ut på livsfarliga resor för att de inte vill riskera att aldrig få återse sina familjemedlemmar?

Om du röstar för lagen kommer du att bidra till att familjer splittras och barn tvingas växa upp utan sina föräldrar. Vi tror inte att du är beredd att göra det, men vi vill gärna höra hur du tänker kring frågan.

Vi vädjar till dig, rösta nej till lagförslaget den 21 juni.

Vänsterpartiet i Flen

Inger Hassler                                            Kaj Johansson