Blogg

Vi har flyt nu!

Det går bra för Vänsterpartiet nu. I de senaste mätningarna har vi legat stabilt över 8 procent och sedan början av 2013 har vi i princip fördubblat vårt väljarstöd. Man ska inte dra för stora växlar på enskilda mätningar, men att vi ökar är en tydlig trend i mätning efter mätning.

Enligt DN/Ipsos januarimätning ligger vänsterpartiet på 9,1 procent av väljarstödet. I den mätningen har vi gått om SD som backar till 7,3 procent. Både KD och centern tappar väljarstöd och ligger nu under riksdagsspärren.

Att det går bra märks också på medlemstillströmningen. Överallt får partiet många nya medlemmar. Här i Flen har det kommit nya nästan varje dag de senaste två veckorna.

Det är också roligt att vi faktiskt lyckas påverka debatten. Vi har lyckats göra “vår” fråga om vinster i välfärden till en central fråga i valdebatten. Vi har ett massivt folkligt stöd i den frågan (över 60 procent av svenska folket) och de andra partierna har steg för steg tvingats justera sina positioner.

Jag har varit aktiv i vänsterpartiet i 35 år, och jag kan inte påminna mig en inledning på en valrörelse där vi har stått starkare. Vi är inne i ett flow och det känns helt enkelt väldigt bra just nu!

Kaj Johansson, ordförande V-Flen