Debatt

Kamp mot fusket!?

Nu tar regeringen krafttag mot fusket, och man kan ju verkligen förstå behovet. Minister efter minister har ju fått gå sedan de avslöjats med fingrarna i kakburken. Svartarbetande barnflickor, skattefusk och licensskolk har ju varit rena följetongen.

Men man kan ju undra lite över prioriteringarna.

Skatteverket räknar med att skattefusket ligger på hela 133 miljarder.
När det gäller fusket med socialförsäkringarna så ligger det på ungefär 1 miljard enligt de senaste beräkningarna från försäkringskassan.

För oss vanliga dödliga kan det verka självklart var man ska sätta in stöten. Här har vi en sorts fusk som kostar samhället 133 miljarder och en annan sort som kostar 1 miljard.

– Vilket är det största samhällsproblemet? Hmmm…?
– Vilket fusk kostar mest för välfärden? Hmmm…?

Men regeringen tycker inte att man kan resonera på det grovhuggna sättet.

Dom menar att skattefusket är de höga skatternas fel. Om vi bara sänker skatterna tillräkligt mycket, så kommer fuskarna gärna att vilja betala. Riktigt hur mycket vi måste sänka skatterna för att fuskarna ska vilja vara med och betala för välfärden, framgår inte.
När det gäller fusket med socialförsäkringarna så har regeringen inte riktigt lika stor förståelse. Försäkringskassans personal har fått skarpa order att jaga fuskare, polisanmälningarna duggar tätt och regeringen har tillsatt en “fuskdelegation”. Jakten kostar miljoner, men resultatet är magert.

Istället för att satsa på rehabilitering ska de sjukskrivna jagas tillbaka ut på arbetsmarknaden med blåslampa. När värken i armarna är för stor, så får man väl byta jobb och bli avsynare eller provsmakare.

Men varför kampanjar regeringen då om fusket? Kampanjen kostar ju nästan lika mycket som det fusk de försöker komma åt. Kikar man bakom dimridåerna så är det inte fusket regeringen vill åt – det är den allmänna sjukförsäkringen och andra gemensamma lösningar. De vill öppna upp för privata försäkringslösningar.

Regeringens kamp mot fusket är bara ännu ett exempel på elitens uppror mot gräsrötterna. Det är klasskamp med omvända förtecken!
Vårt svar måste vara att slå vakt om socialförsäkringarna, satsa på rehabilitering och rimliga arbetsförhållanden. Betala det gärna genom att driva in så mycket som möjligt av de 133 miljarder som försvinner ner i redan överfulla plånböcker. Det skulle räcka långt!

Kaj Johansson

Läs också: