Ny förpackning – samma innehåll

Moderaterna försöker envist påstå att de är ett nytt parti, ja rent av ett nytt arbetarparti. Men hur är det egentligen, är förvandlingen verklig, eller försöker de bara få oss att se i syne?

Själv säger Fredrik Reinfeldt så här i tidningen Metro (041005):

”Vi är idémässigt det parti som ligger till höger i svensk politik, och vi har inte gjort någon idémässig förflyttning”.

Och så här lugnar han oroliga moderata studenter i tidningen Svensk Linje (040305):

”Jag vill säga en sak till alla dem som talar om en orientering mot mitten: Jag har aldrig själv vare sig använt ordet eller haft det som utgångspunkt. Idémässigt jobbar jag utifrån precis de moderata värderingar som gjorde att jag valde det här partiet.”

Vilka moderata värderingar var det då Fredrik Reinfeldt hade när han sökte sig till Moderaterna? Låt oss titta på några citat ur hans bok ”Det sovande folket” som kom 1993, i början av hans politiska karriär:

“De bidragsberoende och passiviserade svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd.”

“Blott 28 år gammal dog han. […] Han dog precis som en lång rad andra unga människor började göra den sommaren i vad som skulle komma att kallas 2000-talets farligaste och dödligaste epidemi. Fullt jämförbar med pest, smittkoppor eller AIDS. Han dog välfärdsdöden.” (sidan 11)

“Välfärdsstaten är en omöjlig konstruktion. De som kortsiktigt vinner överröstar alltid de som långsiktigt har att betala. Överge den generella välfärdspolitiken och sluta att uttala löften om att välfärden kan garanteras politiskt. Politiker skapar inga resurser och kan därför inte heller ställa ut löften om resursernas fördelning.”

Så mycket för välfärden alltså. Det är alltså dessa värderingar som Fredrik Reinfeldt menar när han säger att han idémässigt står för samma sak som när han började sin politiska karriär.

Nya arbetarpartiet – my ass…! Då är det ärligare att säga som SAF:s pensionerade chefsideolog Sture Eskilsson:

”Vi måste stå för en politik som höginkomsttagarna tjänar på, och vi måste säga att vi tycker att det är rätt att den som tjänat ihop pengarna också ska få behålla dem.”

Fler avslöjande citat hittar du på https://citat.alliansfrittsverige.nu/