Prostitution angår alla män!

Snart är det den internationella kvinnodagen. Jag hoppas att ni alla vet att den inträffar den åttonde mars. Vissa frågar sig om man verkligen behöver en speciell dag för oss kvinnor. Själv är jag helt övertygad om att vi behöver det, både i Sverige och i övriga världen. Vi måste gemensamt (både män och kvinnor) föra kampen, för kvinnors lika rättigheter och värde.
I Sverige anmäldes över 22 000 fall av kvinnomisshandel bara under 2004 och det har skett en markant ökning de senaste tio åren. För Sörmlands räkning har antalet fall av misshandelsbrott mot kvinnor ökat med fem procent bara på ett år. Antalet anmälda våldtäkter har under det sista året i Sörmland ökat med 61 procent, i fjol anmäldes 87 våldtäkter i länet.

Detta är ingen rolig statistik att läsa.

Vi gör en liten utblick i världen i stället, men ni ska inte tro att det är någon roligare läsning.

I Tyskland riskerar en tjugofemårig kvinna att förlora sin inkomst från A-kassan för att hon vägrade att arbeta på bordell. Man tror helt enkelt inte att det kan vara sant, men tyvärr stämmer det eftersom bordeller har legaliserats i Tyskland och arbetsförmedlingarna förmedlar även deras jobb. Kvinnan sökte genom förmedlingen jobb som servitris på en bar som senare visade sig vara en bordell och eftersom prostitution inte är undantaget i de lagar som reglerar rätten till A-kassa så kan hon bli av med sin inkomst därifrån om hon nekar till att ta detta arbete.

Sexindustrin är en av världens tre största industrier. Det är många som tjänar pengar på prostitution, många som drar nytta av att det finns män som köper kvinnor. Sverige är idag ett transitland för internationell människohandel.

För inte länge sedan kunde vi läsa i lokalpressen hur kvinnor från Rumänien kommit till Katrineholm i tron att de skulle få jobb, men istället blivit offer för människohandel.

För ett år sedan lämnade vänsterpartiet in en motion där vi ville att kommun och polis gemensamt skulle undersöka prostitutionen i Flen. Vi fick till svar att ”I Flen finns ingen prostitution”.

Samtidigt vet vi att var åttonde vuxen man i Sverige en eller flera gånger i sitt liv köpt sex. Vi vågar påstå att dessa män också finns i Flen.

Prostitution angår alla män, men de flesta tänker inte så. Alla män köper inte kvinnor. De flesta vare sig misshandlar eller våldtar kvinnor. Varför skulle de behöva ta ansvar för andra mäns våld när de själva är oskyldiga, frågar de sig.

Alla kvinnor utnyttjas inte i prostitution. Alla kvinnor blir inte våldtagna eller slagna. Men kvinnor engagerar sig, skapar opinion och agerar mot mäns våld mot kvinnor.

Det är dags att männen också engagerar sig, att de går samman mot sexköparna. De allra flesta som köper sex är ju trots allt män, inte kvinnor.

Sexindustrin skulle inte överleva om det inte fanns lokala marknader, om det inte fanns män som köper sex.

Lisa Molin (v)