Hur garanterar vi kvaliteten?

Kan vi garantera kvaliteten i kommunens verksamheter på sikt?
Stora delar av den kommunala servicen utförs av lågavlönade, deltidsanställda kvinnor. Det gäller bl a lokalvård, kostenhet, barnomsorg och äldreomsorg. Kvaliteten på dessa verksamheter är beroende av att vi förmår behålla, och inte minst nyrekrytera, personal.

Kommunalarbetareförbundet har länge påpekat att lönerna för deras medlemmar släpar efter andra grupper på arbetsmarknaden. Detta får till följd att det inte längre är särskilt lockande för ungdomar att söka sig till yrken som t ex undersköterska i äldreomsorgen. Eller, som kommunalrådet Lotta Finstorp brukar säga: ”dagens unga tjejer kommer inte att acceptera de här villkoren”. Det är redan idag svårt att rekrytera vikarier och ord. personal till äldreomsorg och barnomsorg, och ingenting tyder på att situationen kommer att förändras av sig själv.

Vänsterpartiet undrar därför
Har du och kommunledningen någon strategi för att möta kraven på förbättrade villkor för dessa grupper?

Kaj Johansson