Idrottsprofil i åk 6-9?

För ett par år sedan erbjöds eleverna som skulle börja år 6 på Stenhammarskolan en studiegång med idrottsprofil. Det blev mycket uppskattat och ett stort antal elever visade intresse för detta. Tyvärr blev idrottsprofilens livslängd kort. Det visade sig att det helt enkelt inte fanns plats för fler idrottsgrupper på Hammarvallen eller i skolans egen idrottshall.
Det är rimligt att anta att intresset för att söka till en idrottsprofil i grundskolans högre årskurser finns kvar hos många elever. Det finns också starka krav på att skolan ska bli mer aktiv för att fostra elever till ett mer fysiskt rörligt liv.

Jag undrar därför:

Diskuteras frågan om idrottsprofil för grundskolans år 6-9 i nämnden alt. finns planer på att återuppta en sådan diskussion?

Undersökte nämnden, i samband med att beslutet att införa idrottsprofilen på Stenhammarskolan togs, alternativa skolor för denna inriktning, d v s fanns Malmaskolan och Bruksskolan med i diskussionen?

Kerstin Soläng,
vänsterpartiet